Via Instagram ontdekte ik het werk van Ojulika Ceramics en afgelopen zomer brachten we tijdens onze zomervakantie in Duitsland een bezoek aan haar keramiekstudio. Haar werk viel me meteen op door de opvallende, speelse vormen, het kleurgebruik en de materialen. De facetvormige mokjes, de speelse oren aan de bekers en de gemarmerde kopjes en schaaltjes geven haar collectie een herkenbare signatuur. Ik vind het mooi om te zien hoe ze mokjes en kommetjes eerst een facetachtige vorm geeft en deze daarna bewerkt met een decoratietechniek waarbij ze met een rasp structuur in de klei aanbrengt. Zo ontstaan unieke stukken met een imperfecte, facetachtige vorm: ruw en tegelijk tactiel.
DE LIEFDE VOOR KLEI ONTSTOND AL VROEG
“Ik denk dat ik er rond een jaar of tien mee begon,” vertelt Ojulika. “Ik volgde toen na school een kleicursus, waar ik kleidieren en dat soort dingen maakte.”Toch duurde het nog een tijdje voordat ze het keramiek echt serieus oppakte. “In 2018 verhuisde ik naar Würzburg en wilde ik iets nieuws proberen. Ik schreef me in voor een cursus draaien op de pottenbakkersschijf – en sindsdien heeft het me niet meer losgelaten.”


NATUURLIJKE TINTEN EN CONTRASTEN
In haar werk draait het om balans: tussen strak en ruw, zacht en krachtig. “Ik ben meer geïnteresseerd in vormen en texturen dan in glazuren,” vertelt ze. En dat zie je terug in haar collectie. De mokjes en kommen ogen op het eerste gezicht eenvoudig, maar wie beter kijkt, ziet de subtiele details: de facetvormen, kleine oneffenheden en een voelbare structuur die elk stuk uniek maakt.
Ze werkt graag met natuurlijke tinten en laat de klei voor zichzelf spreken. De afwisseling tussen het gladde porselein en de wat grovere, rustiekere stukken zorgt voor een spel van contrasten dat haar handschrift herkenbaar maakt.
'Contrast en imperfectie maken elk stuk uniek'


EXPERIMENT EN INTUITIE
Experimenteren is voor Ojulika een vanzelfsprekend onderdeel van haar proces. Ze probeert voortdurend nieuwe technieken uit om vorm, textuur en gevoel met elkaar te verbinden.
“Ik hou van contrasten – licht en donker, glad en ruw – en ik volg vaak mijn intuïtie tijdens het maken,” zegt ze. Dat intuïtieve werken levert keramiek op dat niet alleen esthetisch is, maar ook uitnodigt tot aanraken en gebruiken.
Haar collectie ademt rust en speelsheid tegelijk: minimalistisch in vorm, maar met een ziel die je voelt zodra je het in handen hebt.
'Ik volg vaak mijn intuïtie tijdens het maken’


LIEFDE VOOR MATERIAAL
Ojulika Ceramics laat zien hoe keramiek meer kan zijn dan gebruiksvoorwerp — het is een spel van vorm, gevoel en ambacht. Elk stuk weerspiegelt haar liefde voor materiaal, eenvoud en het experiment.
Een bezoek aan haar studio is als een kijkje in een verstilde wereld, een lichte sfeervolle werkplek: waar klei, handen en tijd samenkomen tot iets dat niet perfect hoeft te zijn, om juist daardoor te raken.
‘Een beetje imperfectie maakt een ontwerp spannend’
DE FAVORIETEN VAN JULIA
- Handgemaakt keramiek van Bombabird Ceramics uit Pittsburgh, Pennsylvania (@bombabird)
- Keramiste Elise Birnbaum uit Pittsburgh, Pennsylvania (@oatmeal.shop)
- Handgemaakt keramiek uit Melbourne van Tantri Mustika (@tantrimustikaceramics)
- Slow designer Lena Harms (@lenaharmskeramik)
- keramiek uit Korea van Kiho Kang (@kihokangceramic)
ONTDEK MEER
Bekijk meer werk Julia’s collectie via @ojulikaceramics
Lees ook onze blog ‘Vier de herfst met keramiek en bloemen’, waarin o.a. het werk van Julia te zien is. In deze blog mixen we verschillende vaasjes en keramiek items van diverse designers en makers met kleurrijke herfstboeketjes en ikebana bloemstukjes.


